lördag 10 november 2012

[Söderut till mormors hjärta]

Min mormor hon är 90 år..
Med ett sinne skarpt som om hon var 30...
Med en vilja av stål och en envishet bortom denna värld..
Studerade hennes händer idag...
En tunn hud med ålderns ränder..
Hon har förlorat och hon har vunnit...
Hon har kämpat och krävt...
Hon har slitit och vävt..
Hon har drömt och längtat...
Hon är född i en värld så mycket olik min...
Men dessa världar har mötts på vägen..
Och förde oss samman runt ett matbord någonstans i Skåne..


Hon är världens underbaraste mormor Majken <3

Vi pratade lite dialekter och skånska ord idag och har nu lagt till några nya ord till mitt skånska lexikon som pumpar i mitt halvskånska blod :) 
Vi var en sväng nere vid morfars grav, han dog den 3 december 1985, ett halvår efter att jag föddes. Tror att jag bara hann träffa honom 1-2 gånger tyvärr..farmor träffade jag inte alls innan hon gick bort och farfar dog när jag var tretton. Så den enda "äldre" som har funnits vid min sida har varit mormor. Hon har en massa intressanta historier att berätta :) Idag fick jag veta att hennes flyttlass "på den tiden" fick ske i form cykel, fram och tillbaka till nya boendet. När vi skulle resa hem och sa hejdå i hallen så kramade vi varandra och hon tog mina händer som hon alltid gör. Hennes var varma och mjuka som de alltid är, mina var iskalla och torra som fnöske,,(mm), detta påpekade hon varpå hon tog mammas händer och säger; -men de här är som mina. - Ja men stå ni där och var varma tillsammans, muttrade jag medan de skrattade. Mormor har en så härligt torr humor ;) Det gillar jag!

Fick mamma att bli beroende av Wordfeud på väg hem i mörkret på E22, knappt så jag fick telefonen tillbaka. Så till er som jag spelar med,,,det var inte jag ;D
När vi kom hem ringde mamma till sin mor för att meddela att vi kommit hem. Varje gång är det samma visa när de säger adjö i luren och har varit så i 20 års tid..
Det låter ungefär såhär; - Ok, men ja, hejdå, hejhej, hej då, ja, det gör vi, mm, hejhej, hejdå...osv. och efter varje yttrat ord böjer sig mamma mer och mer precis som om telefonen drar henne mot golvet, till slut är det väl där hon hamnar om de hade fortsatt samtalet längre.

Väl hemma hade mästerkocken a.k.a pappa lagat hemmagjord pizza med köttfärs, banan och curry! Nomnom, va gott det satt i kistan!
Imorgon firar vi lite fars dag med god maud, möe maud och maud i rättan tid :)

En låt i lördagens ära :)

Och eftersom jag känner mig lite romantiskt lagd idag så;
Puss! 
//Anya

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar