måndag 26 november 2012

[kvällens tankar]

Helg? Vad är det? 
Ja efter att ha jobbat helg så burkar jag ta måndag ledig men efter att ha läst schemat för projektarbetet så har jag istället suttit och skrivit hela dagen istället. Förstår inte hur de tänker när de bygger upp våra scheman ibland, och hur vi ska hinna skriva färdigt på de veckor som är satta!? voinevoine*

Jag har en liten fundering om hur människor ser på andra människor. Incidenten jag var med om på jobbet i söndags gav mig dessa tankar; 
En 80-årig man i kostym och slips kom in och frågade om vi hade kakor till fikat. Självklart sa jag och följde honom bort till gottehyllan. Varpå han tog ett paket kakor och vi gick tillsammans tillbaka till kassa, samtidigt säger han tack och klappar mig på baken, sådär lätt, snabbt men varsamt och hemligt..
Mina funderingar är då följande, skulle han ha rätten bara för att han är en "oskyldig", gammal man vars bästa år är gånga? Han verkade inte alls skämmas för sitt beteende och fortsatte att skämta i kassan med en annan kund om att låta bli en sådan söt däka som mig för att jag var hans och att vi nu skulle fika varje dag...Det komiska i det hela var att jag noterade hans ringar på fingret :)
Jag skulle vilja se en äldre dam ta ett grabbatag där bak på min 50åriga manliga kollega. Jag är inte på något sätt arg men inte heller superglad, jag blev paff och lite smått irriterad.
Jag bjuder gärna på mig själv och bryr mig inte nämnvärt men det hade varit intressant att veta vad som gör att man beter sig så mot en människa man inte känner bara för att denna är en ung tjej i ett "manligt" yrke. Vi kan låtsas bäst vi vill men yrken är inte jämlika. Jag har många exempel på händelser där kunden hellre tar hjälp av mina manliga kollegor trots att jag är minst lika kapabel till att byta,,,en vindrutetorkare...(nej nu generaliserar jag, många ber såklart mig om hjälp, men det har hänt!) Jag kanske skulle ha klappat tillbaka? Men då hade det ju brutit mot mitt professionalitet som yrkeskvinna och dessutom..de säger ju att kunden alltid har rätt :P Hahaha! Men ibland känns det som att kunden får bete sig som de vill medan vi ska niga, bita ihop och tacka så mycket för att de tar på en! Jag är ju för bövelen snart färdig akademiker och värd mer än så. Usch nej nu blev det dålig stämning vilket inte alls var meningen!

Alice kalas var mysigt, hon hade bakat tårtan själv sötnosen :) Och så blev hon glad för min present. Jag kom ju två timmar senare pga jobbet så alla hade fikat och vissa var på väg hem, men jag fick träffa lilla sockerbullen och säga grattis iaf!

Varit på ett av Kenthas härligt spinningpass ikväll med Anna. Jag måste nog säga att jag älskar spinning(det skulle jag inte ha sagt för 12 år sedan om någon hade frågat) Något annat som jag bärjar bli sugen på är att springa ett lopp. Det blev ju inget förra året och nu har jag rätt bra grundkondis...någon som är sugen? Låt oss säga, Göteborgsvarvet perhaps? Let me know! Alla lopp under milen går också bra ;)

Har börjar morgonspringa innan frukost, det får igång mig och min kropp och huvudet blir klart så jag orkar sitta och skriva resten av dagen. Imorgon ska jag,,,wait for it...göra samma sak!
Sen på eftermiddagen ska jag iväg och intervjua mitt första offer! Ska bli spännande, hoppas mina frågor är godkända bara :S Den här veckan kommer att gå snabbt, vi har julmarknad, Lazergame, exjobbsskrivning, mer jobb i helgen och förhoppningsvis avrundas veckan med julbak och pyntande, för det är ju första advent på söndag!(Scheisse!) 

//Anya


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar