söndag 11 december 2011

[5 dgr senare]

Söndag kväll..
Har precis betat av 12 avsnitt av fyra olika julkalendrar - back on track we are..
Helgen gick precis som jag trodde att den skulle gå...alldeles för fort!
Med hjälp av ihärdiga gruppmedlemmar och snabba svängar kunde jag ta fredagen till att resa ner till Karlskrona, där väntade päronen med bil och vi styrde kosa ner till det, inte så avlägsna, Skånelandet.

Väl där öppnade min kära mormor dörren med vid gavel och bräkte på sin underbart fina skånska dialekt; väelkåmnai heiut! Vau riolit å sei eir!

När vi var fyllda med 'giod maud, möe maud å maud i reddan tejd' så kom kusinerna in på en sväng kaffe och kauga. Vi fick träffa lille Casper som har lärt sig stå! :) Och busa med yrvädret Mia, luras inte av hennes uppenbart söta lilla nätta anlete, hon mördade en gosepanda när alla såg på..utan att blinka. Hon bara kastade sig över den och vred den till oigenkännerlighet!

Crazyeyes!
 Sedan gick kvällen bara utför...

Jag som i hela mitt liv har trott att min pappa kan allt och vet allt fick detta på lördagskvällen motbevisat när detta hände...;)




Senare på kvällen satt vi och diskuterade intressen och hobbies..
Jag, liksom min pappa, är lite av den rastlösa typen som lätt tröttnar om det inte går fort nog..
Följande senarie utspelar sig;
Pappa sitter i fotöljen och säger, apropå ingenting
- Om man skulle ta och börja spela golf?
Jag säger ingenting och vänder sakta huvudet åt hans håll med en stadig, menar du allvar?-blick.
- Vad menar du, ska du springa igenom banan då eller? Världens mest tålmodigamänniska som du inte är...
Jag fick en sådan fin bild framför mig; Pappa med järnnian i högsta hugg, kutar nerför en bunker. Foooore! Akta på er! Stå inte i vägen när jag springer här!
- Nej, kanske inte ändå, säger han och sipprar på ölet.

Det här är mormors soffa, mormors funkiessoffa...
Ingen soffa som jag skulle skaffa..
och om jag skulle köpa en ny idag...
Så skulle det inte vara en sådan här soffa..
Men! Det är iaf en fullt duglig och fungerande soffa
från..30-talet(or so)..
Mamma gillar att slafa i den...
Närmare bestämt, så gillar hon att slafa i den när det finns bäddmadrass till...
På detta kortet till höger så håller min kära mamma på att bädda..
Något jag ska nämna är att jag då redan har bäddat färdigt till mig på golvet..
Jättefint, inga veck eller knutor utan bara jätteprofsigt bäddat med släta lakan..
- Var är bäddmadrassen? Frågar mamma plötsligt. Jag brukar har en bäddmadrass..
Jag vet inte, säger jag där jag står och ler stolt åt min fina provisoriska säng..
- Har du någon bäddmadrass? Säger hon och vänder sig åt mitt håll..
- Ja det tror jag väl, säger jag misstänksamt..
Mamma tar stora kliv bort till min underbart, fint bäddade säng på golvet och lyfter täcket...

Ups :)
Helgen var för övrigt jättebra. Härligt att träffa morbröderna, varav den ena lagade en gudomlig måltid på lördagen. Jag köpte mig en Didrikson1913-jacka och värma mig med i vinter, mycket stolt över det köpet!
I veckan ska jag på klappjackt till små syskonbarn likväl som korridorsvänner..ska bli skoj :D

Nej, nu ska jag gå och lägga mig i min riktiga, sköna, mjuka säng och njuta mitt otium som studentska :) med en lång vecka framför mig.

//Anya

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar