måndag 19 december 2011

[Milstenar o sömnparalyser]

Sista kvällen på Hospitalet är till ända..
Imorgon börjar hemresor till respektive hemstäder för att fira den stundande julen :)
Igår smygstartade vi lilljulafton med julbord, "klappleken"(jag lyckades roffa åt mig ett Yatzyspel) och ishockeyturneringen?..Ja..Finland(jag och Jonna(målvakten) slog Sverige(Jessica och Anna(målvakten) med 9-7 - invincible! :D Tror nog att vi tjejer skulle slå killarna i aggressivitetsmätning också, kan säga att där fanns grova svordomar med i bilden..


Barrlös?

Ris a la Anya :)

Grymt god maud!

Finklädda flickor o pojkar :)

Ännu mer maud!

Tydliga könsroller någon? Var är alla pågar?
Jo inne vid tv:n..
Klappjakten förklaras noggrant :)














Igår hann jag med att basta på friskis(lugnt och tyst, tänkte jag) Störigt och högljutt tyckte de män i den "manliga bastun" som pratade på andra sidan väggen...Jag försökte demonstrerade högljutt med att kasta 10 skopor vatten på de heta stenarna så det skulle pysas riktigt högt...det hjälpte inte..

Måste också stolt nämna att jag kväll sprang milen! Japp :D försöker pricka in så det blir en gång i veckan, mer går inte, för att jag går inte, efteråt menar jag, jag blir stel som en pinne i benen trots stretch...
Fick mitt livs andra sömnparalys i eftermiddags när jag tog en powernap, jag hatar dem!
För er som inte vet:
Sömnparalys är ett förlamande tillstånd som kan uppkomma när man håller på att somna eller vakna. Under Rem-sömnen stänger hjärnan av de flesta av kroppens viljestyrda muskler för att man inte ska röra sig när man drömmer. Vid sömnparalys stängs muskelkontrollen av för tidigt eller slås på för sent så att man inte kan röra sig trots att man är vaken. Vissa ser det som ett förstadie till utanför-kropps-upplevelser...nej, jag ser dem bara som "äckligt-onödiga- upplevelser"

Denna gången var jag iaf medveten om vad det är och fick inte lika mycket panik som förra, fortfarande läskigt, men nu var det inte mitt i natten, inga creapy guys vid sängkanten eller snubbar med långt svart hår som suger ner en i ett hål i madrassen. Vet inte vad de beror på men den första jag hade kom vid denna tiden förra året, ett mönster perhaps?

Btw..
Jag ska nog också se mig som besegrad i mitt lilla vad med Jonna, hon skulle hinna läsa ut Ciderhusreglerna innan morgondagen...20 kronor fattigare och jag kommer aldrig någonsin igen slå vad med henne när det gäller böcker! Funderade på att gömma boken idag, men det hade inte varit fair play ;D

Imorgon är det sista föreläsningen detta året(hur underbart låter inte det!) 
Jag ska också få ordning på resväskan och tänka ut vad jag kan behöva mest dessa två veckor hemma...förrutom skolböcker...:P
Tänk va skönt det hade varit med en (fungerande) bil att frakta alla saker med, ups! Nu låter det som att jag ska ha med mig ett helt bohag, men att konka saker på bussen är fan inte kul alltså!
Det ska bli mysigt att fira jul med familjen men de delar av familjen som saknas är saknade...väldigt mycket! <3 Tänker på er och hoppas ni får en underbar jul även om vi inte ses!

God kväll!
//Anya

1 kommentar:

  1. Såna där paralyser har vi inte här hos oss, lämna dom i Kalmar och kom hem till mamma ist. Du får gärna bjuda på den goa gröten jag såg där! Welcome home! Kram!

    SvaraRadera