onsdag 13 mars 2013

[Energi är en härlig sak]


Sitter och kämpar mig igenom en text angående genus som ska tas upp på morgondagens APT. Trodde skolan med alla dessa påtvingade texter var över? Nåja, lite intressant är allt prat om att det ska vara så jämställt och genusinriktat i förskolan och så ser jag inte en enda karl som arbetar där. I vilket fall....jag läser på. Genus är en uppfattning om jämställdhet som vi människor har och önskar att det ska vara, vilket jag anser aldrig kommer att hända. Jo, man kan alltid sträva efter det och förbättra men jämställt....nej. Det gäller inte bara genus, det kan gälla val av tapet där hemma, det kan gälla att få mindre ketchup på korven i korvkiosken än vad personen före fick(och då känner du dig förstås jäääättemycket förbisedd och orättvist behandlad!). För att ta ett exempel; När jag blir oense med en person som råkar vara en man så är det inte så att ja står och tänker på att denne är en "manlig individ" och därför direkt kopplar det till genustänket; - Typiskt karlar! Det handlar om hur DU tänker när du bemöter andra, dömer du? Blir du bedömd? Neeej, tänker du, jag dömer aldrig någon innan jag har lärt känna människan. Jo, alla får vi en viss uppfattning om nya människor vi möter. Hallå! Vi har fått det klart för oss efter endast 90 sekunder! Konstiga kläder? Kanske har en tvättdag. Vart jag vill komma är att man inte alltid behöver hitta en undanflykt för hur en person ser ut eller beter sig. Har vi rätt att korrigera när vi tycker att någon gör något "tokigt" eller utmärker sig för att det inte innefattas i vad vi anser vara normalt och rätt. 
Tänk efter näst gång du hamnar i en sådan situation och fråga dig själv, varför tänker jag så här? och till vilken mening? Har jag rätt att döma den här personen, jag känner den inte ens. Du kanske aldrig mer kommer att träffa denna personen och om du gör det så kanske det blir en person som öppnar ditt sinne och får dig att tänka på ett annat sätt.
Sätt en spegel framför ditt ansikte och du lär bli förvånad över hur du själv utmärker dig. 

På tal om att utmärka sig så är jag en stolt syster till min syster som är med i aftonbladets bilaga Hanna c/o Amanda, två hela sidor om lille Julian! Köp, läs och insup! Den finns i butik fram till 31 mars. Jag köpte den såklart direkt idag;


Inflik;
Jag ska till Globen för första gången, någonsin! Tillsammans med ett gott gäng flickor så ska jag lyssna och insupa Pinks musik en hel kväll den 26 maj :D Så nu pillar jag med en låtlista på spotify så jag kan sjunga med :)

Damen till ära:
Blow me one last kiss - P!nk

Idag har varit en ledig dag och jag har hunnit med mycket saker som behöver förberedas på det personliga planet. Har haft premiär i långdistans på cykel idag, trots förkylning! Jo, jag kan inte sitta still när det är fint väder. Men då är du ju inte sjuk, tycker många. Men jag har alltid varit sådan. Trots sjukdomar så har jag varit en hoppetossa (som mormor kallade mig) Jag har inte ro att ligga och bliga i taket för lite snuva. Ingen feber, ingen vila!
Fest i korridoren ikväll här bredvid..nej det är inte det ultimata att bo i korridor när man är förvärvsarbetare...men snart så är det en ände på det också ;)

Ska fortsätta med min text nu....hejaheja!
Mysig kväll på er!
//Anya

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar