söndag 13 maj 2012

[Nu är det helg!]

Jag får se och höra mycket på mitt jobb, särskilt hur folk reagerar på förändringar. Jag har börjat att studera mina kunder..
I.
Vi har börjat få kvällstidningarna lite senare, vilket gör att tidningsstället står tomt vid ingången. Kunderna som vi har vet att kvällstidningarna ska vara just där. Men ändå måste varje kund som kommer in stanna till vid stället i 5 minuter, klia sig på hakan, titta runt i butiken, titta bakom stället och efter en stunds funderingar påpeka detta och fråga,
 - Har ni inte fått kvällsposten än? - Nej, de kommer senare, det är därför de kallas kväääällstidning och inte morgontidning... \o/
Även om det kanske står en kund där innan och frågar öppet, så den andra kunden hör, så måste den andra också fråga precis samma sak, och alla blir lika upprörda och ser lika chockade ut för att tidningen inte har kommit som den brukade göra innan.

II.
Vi har vår chipingång på ovansidan av vår kortterminal. Det är ingen liten springa alltså, man ser den väldigt tydligt men vissa kunder envisas iaf med att försöka peta in det undertill. Det slår aldrig fel, de kan stå där i två minuter bara för att försöka trycka in det. - Testa här uppe istället så ska det nog gå..,säger man efter en stund. Samtidigt växer kön bakom kunden, kunden sneglar bak lite då och då för att..ja varför egentligen?
Du står vid en kassa, det är vanligt att det kommer in folk som ska köpa något. Dra ditt kort och betala istället. Kön försvinner inte för att du tittar bakåt. Det är precis som att de känner sig förföljda och måste kasta ett öga över axeln lite då och då.

III. Likadant är det med myntapparaten. Vi har världens största hål, inte som Hemköps lilla springa där man måste peta i enkronorna en och en, utan det är värsta avgrunden där precis alla pengar får plats, du kan inte missa den. Då kan det stå en äldre dam och ska betala 20 kr i mynt och fråga.
- Vad släpper jag i dem? Jag pekar på hålet. - I det stora? frågar hon och håller mynten över skålen. - Ja, nickar jag. - Bara så här? - Mhm. - Alla på en gång? Jepp..

IV. Idag skulle en kund ha en Hotdog. Han fick en Hotdog. Han ville ha en Hot dog med ketchup. Då fick han en Hot dog med Ketchup. Då ville han ha ketchupen vid sidan om..

V. Ibland försöker kunderna få rabatt på biluthyrningen. En man ville ha rabatt för att han var egen företagare. Han visade stolt sitt visitkort och allt. - Titta. Eget företag. Jaha, men här har vi lika villkor för alla, privatkund som företag, säger jag. Jaha, säger han och smilar, men du kanske kan fixa det utan kvittot, du vet, under bordet....

Man ska inte säga att mitt jobb inte är utvecklande, iaf för min tålamodiga sida...och seriöst, missuppfattningar och missförstånd uppstår pga människors brist på kommunikationsförmåga, inte pga situationen i sig!

Har fortsatt att pyssla med vår receptpärm ikväll, ätit himmelskt god kladdkaka som Annat bakat! Börjat planera i mitt huvud lite smått inför resan på torsdag :D Så himla glad är jag och så himla kul ska det bli! Nu ska jag försöka få tillbaka min röst och min hälsa med lite skönhetssömn, däcka i sängen och inte ställa klockan imorgon!

God kväll
//Anya

1 kommentar: