fredag 25 januari 2013

[This And That]

Har nu överlevt första veckan i mitt yrke som förskollärare! 
Jag har nog inte riktigt förstått att jag är färdigpluggad än, jag är en professionalitet nu som det så fint kallas ;)
Bry er inte om någon introduktionsperiod,,nejnej, här slängs vi in i en hastighet av 100 och får känna oss fram vart saker är och hur saker ska göras. Det är en jäkla tur att jag är så flexibel och kvicktänkt som jag är, annars tror jag att jag hade avlidit! Nej, men på det stora hela skulle jag gärna sett att jag blev "lärd" och fick gå bredvid en vecka, men å andra sidan så kan det vara bra att kastas in då det efter ett tag känns som ett helt okej tempo. Galet men sant! 
Hela veckan har jag känt en markant skillnad från när jag var på mina praktikperioder under mina 3 års utbildning. Den här gången finns ingen handledare att luta sig mot och som tar över ansvaret på de områden som du kanske inte kan något om. Nu är jag på pappret en "fullärd" och yrkeskunnig pedagog och ansvaret ligger på mina axlar att få barnen på mitt arbete att bli upplysta egna individer som med glädje vill lära sig allt som ligger framför deras fötter. Jag förväntas kunna de saker som kallas självklara inom detta arbetet, jag förväntas svara föräldrarna på de frågor de har när dagen är slut och barnen ska hämtas, vilket inte är så lätt när jag en timme tidigare hade befunnit mig på en helt annan avdelning och inte alls visste hur just detta barn hade haft det under dagen. 
Jag vill ge all min eloge till pedagogerna som försöker pussla ihop vardagsrutiner och andra nödvändiga uppgifter som ska fullföljas. Jag tror inte människor som inte arbetar inom förskolan förstår hur mycket arbete som ligger bakom varje moment. Många använder ordet barnpassning när det kommer till förskolan. Bara ett sådant uttal dryper om ren okunskap på området och de får gärna för mig i fortsättningen vara tysta om de inte kan komma med något väsentligt att säga om ämnet. Nu börjar perioden där jag får testa vad jag går för och om det är välkommet av arbetskamrater, föräldrar och framför allt barnen, eftersom det ju är för dem som jag är där. 

Imorgon kör jag till Karlskrona för en miniweekend, kan ju hoppas att det blir lite skridskoåkning :) 

För övrigt så luktar det skit i vårt korridorskök, alla står som frågetecken och ingen verkar veta vart det kommer ifrån. Stephanie och jag har luktat oss igenom kylskåp, lådor och påsar utan resultat...mysigt...
Ikväll är det farmens veckofinal(lame I know, men det är ju en karlskronit med och jag måste säga att jag skäms något så innerligt! Nej, det fungerar inte så här;- har du sett en karlskronit så har du sett alla... 
till detta drama tar jag lite kvällste ;D bättre än så blir det inte idag
Fredagsmys!

//Anya

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar