söndag 4 mars 2012

[Tvillingen i mig]

Split personality?
Det finns stunder som kan jag känna att jag är tillbaka där jag skulle välja gymnasielinje, så stort, så allvarligt, så bestående. Man fick inpräntat i sig att inte göra fel val.
 - Det kan påverka din framtid, så sa de.
Men är inte framtiden min att skapa? Misstar jag mig och väljer fel så väljer jag igen även om nästa val blir felaktigt och nästa efter det. Våra val i livet är det enda som är en självklarhet för oss, det ger oss möjligheter, det gör oss till oss, mig till mig. Vill jag sälja allt jag äger och har för att skapa mig ett liv någon helt annanstans så har jag den rätten.
Det är väldigt lätt som människa att döma, säga till dig vad du ska och inte ska göra för att det ska falla inom normen för vad en möjlig livstid iska tänkas nnehålla. Folk vet vad som är rätt för dig, eller de tror åtminstone det. Just för att de kanske av olika skäl själva aldrig skulle kunna tänka sig att göra det. Varför se allt så permanent?
Jag kan bara där ta mitt utbildningsval som exempel. Skälet att jag läser till lärare nu för att jag vill ha en grund att stå på. Jag tycker om barn och har alltid haft lätt att sätta mig in i deras värld, deras tänk och det känner jag är en stor förutsättning när man ska jobba med dem. De är ärliga, öppna och intelligenta små individer, även om de inte alltid uttrycker det på sätt som vi vuxna förstår oss på.
Men för detta betyder det inte att jag för resten av mitt liv kommer att engagera mig inom denna verksamhet. Jag skulle enkelt kunna välja ett annat yrke för att det intresserar och lockar mig. Jag vill testa allt, det är vad som driver mitt inre batteri och det är vad som utvecklar mig.

Jag ändrar mig väldigt ofta, är lite kluven, vill göra så mycket, tröttnar snabbt och vill att det ska hända saker hela tiden. Jag startar ofta projekt, har många bollar i luften, för att senare inte alltid avsluta dem alla för att något annat har fångat mitt öga. Tror de flesta födda i tvillingarna känner igen sig i detta om man nu ska tro på det som kallas för astrologi. ;)
Det går dagar då jag är supersugen på att skaffa hus, vet inte om det är pga tanken av att ha något eget, något fridfullt och tryggt för mig. Sen går det dagar som jag känner för något annat. Jag har en stående fix idé att bo på en plats i ca ett år för att sedan ge mig av till något nytt.
Visade ett hus för min mamma som jag fastnade för för en tid sedan. Hennes svar var så klockrent äkta som bara en mamma som känner sitt barn kan vara.
- Men Anja, vad i all friden då för? Ska du köpa hus, bo där ett tag och sedan flytta efter ett år? Du som är så rastlös...
HaH! Söta lilla mamma, du känner mig bäst av alla <3

Men just för tillfället så nöjer jag mig med mina 19 kvm och ett delat kök.

Räck upp en hand om ni blir förvirrade av min sena kvällstext:

Vart jag vill komma? Det vet jag inte, men många i min närhet, inklusive jag själv, har frågat sig vart de ska gå i livet, en sorts beslutsångest infinner sig. Ta det som det kommer, känn efter och följ din "inre röst", den är oftast den rätta.

Good news:
Nästa vecka blir tafsen lagad, jag blir lite fattigare men får komma ut på vägarna igen! :) Känslan är obeskrivlig!
Jag har skådat grönt gräs - våren är på väg!

Första spinningpasset idag - gick jättebra, var superkul OCH jag kommer att göra det igen!
Två mil på löpband har avklarats denna veckan, ska försöka hålla den siffran, men nice and easy, vill inte få några fler skador! Men har känt ett tag nu att jag behöver öka min träning för att kroppen tyvärr har anpassat sig..det är det som är så jobbigt. Jag vill ju bli svettig och trött efter ett träningspass, inte känna som att jag har gått en söndagspromenad.

Imorgon är det måndag och ny vecka...vi får väl se vad som sker :)
Inget är bestående, allt är i rörelse och hey! Du får testa allt, precis hur mycket du vill.

God natt!
 //Anya






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar