lördag 29 oktober 2011

[Spooky]

Med en gäspning vaknade jag i morse, tittade trött ut genom fönstret och möttes av det här:

Vackert!
Frisk luft och underbart väder :D
Det blev en kvick frukost och i med en maskin tvätt och sen ut med kameran!



Kyrkogårdar är dystra men de kan också vara väldigt vackra


Panoraaama!

Upptäckte världens mysigaste, pittoreska hus...Ge mig!
Upp eller ner??..


Ikväll går det i skräckens tecken på hospitalet. Hela veckan har dagarna fyllts av fuktig dimma, detta har gett oss en liten spooky känsla :) Så vi tjuvstartar halloween litegrann idag :) Det blir läskiga filmer och läskig mat och det som gör det ännu läskigare är att vår korridor, vårt hus som så många andra, har en historia...
Allt började ca 1336 då Helgeandshuset omnämns för första gången. Anläggningen
var belägen utanför Västerport bland kålgårdarna, i nuvarande kvarteret Häggen vid
Södra vägen. Det har inte varit avsett för leprasjuka men efter reformationen omvandlades
det dock till allmän sjukstuga och kallades hospital. Här vårdades de med spetälsk i samma rum som vi nu sover sött...
Dörrar stängs av sig själva, det knarrar i golven, någon hörs skriva på en gammal skrivmaskin och på natten hörs ett spädbarns gråt. Jag själv vaknade av fotsteg en kväll, ljudet kom ovanifrån, när jag precis flyttat hit, jag trodde då att det fanns två våningar och antog att det var något kontor eller vaktmästeri däruppe, det var inte förrän jag tog upp det med en av de som bodde här som det visade sig att där uppe finns bara vinden och vindsluckan är precis utanför min dörr \o/ tur man inte är lättskrämd ;)

Från en sak till en annan, såg ett inslag i lokalnyheterna om Linnéuniversitetets studenter häromdagen, där de skulle avstå från alkohol och istället träna aktivt i 6 veckor för att öka medvetenheten om studentens hälsa...tror jag skrattar ihjäl mig, vad ger detta för bild av oss? Dra alla över en kam vet jag! Vi framställs som att vi super oss redlösa, äter skräp, sitter på våra behinds och skiter i att träna...hmm, visst, säkert jättebra för de som verkligen behöver(student eller ej), men nej ingen positiv reklam för vårt universitet..

Nehe...dammsugaren tittar på mig och dammtussarna yr...dags att ta tag i städningen innan vi börjar laga maten och pynta korridoren med spindlar och pumpor ;)


Trevlig lördag!
//Anya

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar